A
modellezés, a modell-helyzet azt jelenti, hogy a tréningen
a munkahelyi körülmények és problémák gyakorlati modellezésre
kerülnek - vagyis "kicsiben" újra létrejönnek,
leképeződnek a munkahelyi viszonyok. A modellezés
metszetet ad a való életről: a trénerek és a tréningrésztvevők
a rendelkezésre álló eszközök segítségével szimbolikusan
megjelenítik a munkahelyi valóságot. Ezek között a
modellált körülmények között gyakorolhatják a csoport
résztvevők a megoldásra váró problémás szituációkat,
a kihívásokkal teli helyzeteket, amelyekhez trénereink
nyújtanak segítséget.
Hogyan segít a modell-helyzet tréningünk keretében?
Egyrészt a gyakorlás által: tréning eszközök segítségével
biztonságos, játékos
körülmények között próbálják ki a cég munkatársai
a megoldási variációkat, begyakorolhatják a számukra
nehézséget okozó helyzetek jó megoldásait. Például,
ha van olyan munkatárs a cégnél, aki úgy érzi, hogy
nem jó érdekérvényesítő és nem tud másoknak nemet
mondani, akkor itt a kollégái és a tréner segítségével
többször, különböző helyzetekben gyakorolhatja a nemet-mondást.
Legtöbbször magával a helyzettel való szembesülés
hozza meg a kívánt változást. Sokszor ugyanis olyan
helyzeteket hoznak a résztvevők, amikkel a valóságban
még nem nagyon mertek szembe nézni és eddig inkább
mindig elkerülték azokat. Itt ezt most nem tehetik
meg, kénytelenek megküzdeni a helyzettel, viszont
nem egy éles szituációban.
A trénerek
segítségével a nehéz helyzetek átbeszélése
és átélése önbizalmat ad: a csoport résztvevő tudni
fogja, hogy többé nem foghat ki rajta egy gyakorlati
példán keresztül feldolgozott szituáció.
A modellezés által új készségek sajátíthatóak el.
A tréning csoport résztvevők egymás példáiból is tanulnak,
sőt, különböző szerepekben próbálhatják ki magukat
a szituációk
megjelenítésekor.
A tréningeken
sokszor tapasztalható az úgy nevezett modell-követés
általi tanulás. Ez azt jelenti, hogy ha a tréner egy
megfelelően kompetens és magabiztos személy, akkor,
mint egy követendő minta lép fel a résztvevők számára
- olyan személy lesz, akivel azonosulhatnak, és ezáltal
átvehetik, eltanulhatják tőle azokat a tulajdonságokat,
amiket a cél érdekében kívánatosnak találnak benne.
A modellezésnek egyaránt vannak tudatos és tudattalan
nyereségei. A tréningnek tehát egyaránt vannak tudatos
előnyök a tanulás, önbizalom, gyakorlás. A tudattalan
nyereségek abból származtathatók, hogy a modell-helyzet
olyan, mint a gyermek számára a játék: ha a „"mintha"
helyzetben megoldja a problémákat, akkor a hozzájuk
kapcsolódó nagy belső feszültségek is elszállnak,
kiürülnek. A jobbfélteke, az "agy tudattalanja"
ugyanis valóságként érzékeli az eljátszást is. Míg
a balfélteke, a racionális gondolkodásért felelős
rész tudja, hogy ez csak játék volt, és nem igazi,
addig a jobb agyfélteke nem ismeri az igaz / hamis
kategóriáját, számára az nem releváns. Ennek az oldalnak
csak az számít, hogy a munkatárs a tréning során átélte
az élményt, nem számít, hogy nem éles szituációban.
Tréningjeinken Ön vagy munkatársai, beosztottjai személyesen
is megtapasztalhatják a modellezési tréningtechnika
előnyeit. Ha úgy érzi, hogy beosztottai problémakezelő,
probléma felismerő készsége fejlesztésre szorul, vagy
vannak olyan alkalmazottak, akik régebb óta nem tudnak
megoldani egy számukra éles, komoly kihívásokat rejtő
helyzetet, akkor ez a módszer
és a trénereink
szaktudása áttörő változást hozhat nem csak a munkatársak
hanem a cég életében. A modellezés a modern tréning
pedagógia eszköztárába tartozó módszer, melyet széleskörűen
alkalmazunk a csapatépítő,
kommunikációs,
ügyfélkapcsolati
és konfliktuskezelési
tréningeinken.
Képzés,
oktatás, tréning
és coaching megtekintése.
|